
Harrastukset ja ihmissuhteet
Hyvät ihmissuhteet ovat tärkeitä töissä ja omassa elämässä.
Harrastus on usein hyvä tapa lisätä omaa hyvinvointia ja tavata uusia ihmisiä.
Lue lisää, miten toimit toisten ihmisten kanssa ja siitä, miksi harrastukset ovat tärkeitä.
Tee näin, kun tapaat toisen ihmisen
- Tervehdi ja hymyile.
- Älä ole itsekäs. Auta muita ja pyydä myös itse apua, kun sitä tarvitset.
- Kerro mielipiteesi, mutta kuuntele myös muiden mielipiteitä.
- Ole luotettava. Puhu totta ja tee se, mitä lupaat.
- Sano ”kiitos” ja kehu muita ihmisiä.
- Muista, että huumori auttaa usein – mutta kaikki eivät naura samoille asioille.
Miten toimit asiakkaiden kanssa?
On osa hyvää ammattitaitoa, että osaat toimia oikein asiakkaiden kanssa. Työnantajan pitää kertoa sinulle, miten asiakasta palvellaan. Sinun pitää myös tietää, mitä teet, jos asiakas on hankala.
Kerro vaikeasta asiakkaasta työkavereillesi. Työpaikalla on hyvä puhua yhdessä vaikeista tilanteista. Silloin jaksat paremmin töissä ja osaat seuraavalla kerralla kohdata asiakkaan paremmin.
Mistä saat apua työpaikan ongelmiin?
Jos sinulla on vaikeaa työssäsi, voit hakea tietoa ja apua näistä lähteistä:
- työkaverit
- pomo eli esimies
- työsuojeluvaltuutettu
- työterveyshuolto
- työpaikan kirjalliset ohjeet ja internetsivut
- työpaikan intranet
Miksi harrastukset ovat tärkeitä?
Työ ei saa olla koko elämä.
Harrastus auttaa rentoutumaan ja unohtamaan työasiat. Mieti, mitä haluat harrastaa. Varaa sitten harrastukselle aikaa kalenteriin!
Esimerkkejä harrastuksista:
- puistojalkapallo
- ulkoilu koiran tai kaverin kanssa
- pyöräily
- elokuvien katsominen
- bändissä soittaminen
- taulujen maalaaminen
- matkustaminen
- kirjojen lukeminen
- postimerkkien kerääminen
- bloggaaminen
- vapaaehtoistyö
- näytteleminen
- lintubongaus
- skeittaus