Liikunta

Liikunta auttaa jaksamaan.

Kun olet hyvässä kunnossa, kehosi myös kestää paremmin työntekoa.

Lue tietoja ja vinkkejä liikunnasta.

Miksi on tärkeää liikkua?

Jo pieni määrä liikuntaa virkistää mieltä ja nostaa kuntoa. Älä liiku liian vähän, mutta älä myöskään liian paljon. Parasta on liikkua kohtuullisesti ja kohtuullisella teholla.

Näistä asioista tiedät, että liikut oikealla teholla:

  • Kasvosi punoittavat hieman.
  • Sinulla on lämmin olo ja hikoilet.
  • Sydämesi syke nousee.
  • Pystyt puhumaan, vaikka liikut.

Näin liikut riittävästi

Liiku monella tavalla ja säännöllisesti.

Harrasta kestävyysliikuntaa

Harrasta kestävyysliikuntaa ainakin 2 kertaa viikossa ja yhteensä ainakin 2 tunnin ja 30 minuutin ajan.

Kestävyysliikuntaa ovat esimerkiksi:

  • kävely
  • juokseminen
  • pyöräily
  • jalkapallo

Harrasta lihaskuntoa parantavaa liikuntaa

Harrasta lihaskuntoa parantavaa liikuntaa ainakin 2 kertaa viikossa ja ainakin 20 minuuttia kerrallaan.

Lihaskuntoa parantavaa liikuntaa ovat esimerkiksi:

  • porraskävely
  • metsäkävely
  • venyttely
  • pallopelit
  • tanssi
  • jumppa

Pidä nivelet kunnossa

Tee työtä aina oikeassa asennossa. Väärä asento haittaa niveliä ja lihaksia. Jos työnteko tuntuu pahalta, asento on todennäköisesti väärä.

Muista tauko!

Kun pidät välillä taukoja, olosi on virkeämpi ja työsi sujuu tehokkaammin. Myös virheiden ja työtapaturmien riski pienenee.

Tauon aikana on hyvä harrastaa taukoliikuntaa.

Tee näin tauolla:

  • Venyttele tai tee lihaskuntoliikkeitä. Liiku vapaasti tai käytä apuna esimerkiksi venyttelykeppiä tai käsipainoja.
  • Tee taukoliikuntaa ainakin 2 kertaa päivässä.
  • Jos työsi on fyysisesti raskasta, venyttele tauon aikana koko käsiäsi, jalkojasi ja koko kehoasi. Suorista selkä. Pyörittele hartioita.
  • Jos seisot työssäsi, suorista selkäsi. Voit vaikka roikkua tangossa. Tai istu hetkeksi ja nosta jalat ylös, ravistele jalkoja ja pyörittele nilkkoja.
  • Jos istut työssäsi, pyörittele käsiä ja olkapäitä. Venyttele kaulaa ja niskaa. Kävele tai juokse vähän aikaa.

Lisää liikettä arkeen

Tavalliseen arkipäivään on helppo lisätä liikuntaa. Näin liikut enemmän:

  • Liiku aina kun sinulla on tauko.
  • Pyöräile tai kävele kouluun tai töihin.
  • Pyöräile tai kävele kauppaan.
  • Kävele portaat – älä käytä hissiä.
  • Tee kotitöitä.
  • Tee pihatöitä.

Hyvä mieli liikkumalla

On hyvä liikkua, koska liikunnasta tulee hyvä mieli. Liikunta myös vähentää stressiä ja helpottaa nukkumista. Liikuntaharrastus voi olla myös hieno elämys.