
TERVEYS
Pidä huolta terveydestäsi!
Terveyttä on helppo hoitaa, koska jo pienet teot vaikuttavat terveyteen. Mutta muista, että niitä pitää tehdä koko ajan. Terveys paranee helposti, mutta se myös huonontuu helposti, jos et hoida itseäsi.
Lue, miten huolehdit terveydestäsi ja parannat sitä.
Nuku tarpeeksi
Kun olet väsynyt, teet helposti virheitä töissä. Kun olet väsynyt, sairastut helpommin. 8 tuntia unta yössä on useimmille ihmiselle hyvä määrä.
Näistä asioista tiedät, että nukut hyvin:
- Nukahdat illalla 15 minuutissa.
- Jos heräät yöllä, nukahdat pian uudelleen.
- Heräät aamulla virkeänä ja olet virkeä koko päivän.
Syö hyvin
On paljon erilaisia ruokavalioita. Kaikki ruoat ja ruokavaliot eivät sovi kaikille ihmisille. Syömisessä tärkeintä on kokonaisuus eli se, että syöt hyvin ja monipuolisesti. Syöt myös sopivasti, et liikaa tai liian vähän.
Näin syöt monipuolisesti:
- Muista lautasmalli joka aterialla.
- Ota aina salaattia. Aloita siitä.
- Syö paljon kasviksia, hedelmiä ja sellaisia viljatuotteita, joissa on paljon kuituja.
- Vältä eläinrasvoja. Käytä kasvirasvoja ja kasviöljyjä.
- Syö suolaa alle 5 grammaa päivässä.
- Syö mahdollisimman vähän sokeria ja vaaleaa viljaa.

Hoida myös mieltäsi
Jokaisella on joskus vaikeaa, ja elämässä voi olla myös kriisejä. Aina ei voi olla kivaa, mutta kun pidät huolta mielestäsi, jaksat paremmin myös vaikeat hetket.
Mieti, mikä tuo sinulle hyvää mieltä ja antaa sinulle voimia.
Esimerkiksi nämä asiat voivat auttaa, että mieli voi hyvin:
- hyvä ja terveellinen ruoka
- uni ja lepo
- hyvät ihmissuhteet
- liikunta ja ulkoilu
- luovuus ja harrastukset
- arvot ja arjen valinnat
- kohtuus päihteiden kanssa
Älä pelkää kertoa toisille ihmisille, kun sinulla on paha olo. Pyydä apua, kun sinulla on vaikeaa.
Hallitse stressiä
Stressi on ihmiselle normaalia. Se on kehon tapa reagoida vaikeaan asiaan.
Jos stressi jatkuu kauan, ihminen voi kuitenkin sairastua. Siksi on hyvä tietää, mitä stressi on ja miten stressiä voi vähentää.
Stressin merkkejä ovat esimerkiksi:
- Olosi on jännittynyt.
- Et saa tehtyä asioita.
- Voit olla ärtynyt tai vihainen.
- Tunnet, ettet hallitse omaa elämääsi.
- Voit huonosti. Sinulla voi olla esimerkiksi päänsärkyä, tai nukkuminen on vaikeaa.
- Saatat käyttää alkoholia tai tupakkaa siksi, että sinulla on paha olo.
Mikä auttaa stressiin?
- Yritä muuttaa vaikeaa tilannetta.
- Jos et voi muuttaa tilannetta, yritä muuttaa omaa asennettasi.
- Puhu asiasta ihmiselle, johon voit luottaa.
Tunne omat tunteesi
On tärkeää ymmärtää omia ja muiden tunteita. Silloin oma mielikin voi hyvin.
Muista, että kaikki tunteet ovat oikeita. Vaikeita tunteita ei tarvitse pelätä. Kun ymmärrät erilaisia tunteita, ymmärrät paremmin omaa itseäsi ja muita ihmisiä. Silloin olosi on avoin ja itsenäinen.
Ihmisille tärkeitä ja tavallisia tunteita ovat:
- rakkaus
- ilo
- suru
- pelko
- ahdistus