
TYÖKYKY
Osa hyvää ammattitaitoa on se, että teet töitä oikein.
Se tarkoittaa esimerkiksi näitä asioita:
- Sinulla on tarpeeksi tietoa ja osaamista eri työtehtäviin.
- Teet töitä järkevällä tavalla, oikeassa asennossa ja turvallisesti.
- Osaat myös palautua töistä. Työ ei vie kaikkea aikaasi tai kaikkia voimiasi.
Kun teet töitä oikein, työkykysi on hyvä. Lue vinkit, miten parannat työkykyäsi.
Suunnittele ensin
Ennen kuin aloitat työn, suunnittele, mitä teet.
- Mieti, mitä vaiheita työhön kuuluu ja mikä on paras tapa tehdä työ.
- Ota esiin kaikki välineet ja materiaalit, jotka tarvitset.
- Jos et osaa tai tiedä jotain asiaa, pyydä apua. Työnantajan pitää auttaa sinua.
- Älä ota turhia riskejä!
Käytä välineitä ja suojaimia oikein
Eri ammateissa tarvitaan erilaisia työvälineitä, apuvälineitä ja suojaimia.
Ennen kuin aloitat työn, varmista, että tiedät nämä asiat:
- Mitä työvälineitä tarvitset työssäsi?
- Miten tarkistat, että välineet ovat kunnossa?
- Miten pidät välineet kunnossa?
- Miten välineitä käytetään oikein?
- Miten voit helpottaa työtäsi? Voitko käyttää esimerkiksi jotain apuvälinettä?
Tee työtä sujuvasti
Hyvän työpäivän aikana seisot, liikut, istut ja pidät taukoja.
Näin jaksat erilaisissa töissä:
- Fyysisesti raskasta työtä jaksat, kun pidät taukoja ja venyttelet taukojen aikana. Harrasta myös säännöllisesti liikuntaa, koska hyvä kunto on tärkeää työssäsi.
- Seisomatyötä jaksat, kun käytät hyviä kenkiä ja seisot hyvässä asennossa. Istu välillä, ainakin tauolla.
- Istumatyötä jaksat, kun teet työtä hyvässä asennossa ja venyttelet välillä.
- Vuorotyötä jaksat, kun syöt säännöllisesti ja terveellisesti ja liikut riittävästi.
- Syö ja juo säännöllisesti, terveellisesti ja sopivasti – se auttaa kaikissa töissä.
Perehdy etukäteen
Työnantajan pitää perehdyttää sinut työhön. Se tarkoittaa, että työnantajan pitää opettaa sinua ja varmistaa, että osaat kaikki työssä tärkeät asiat.
Kun olet perehtynyt, osaat nämä asiat:
- Tiedät, mitä työtehtäviä sinulla on.
- Tiedät, miten teet työtä.
- Tunnet työpaikan rakennuksen tai toimitilan ja sen olosuhteet.
- Tunnet työvälineet ja osaat käyttää niitä.
- Tiedät, mitä riskejä työssä on.
- Tiedät, mitä teet poikkeustilanteessa.
- Tiedät, miten työpaikalla toimitaan toisten ihmisten kanssa.
- Tiedät, mistä saat apua.
Palaudu työstä
Työ vie aina energiaa ja vaatii palautumista. Palautuminen tarkoittaa, että sekä keho että mieli rentoutuvat työn jälkeen.
Näin palaudut työstä:
- Pidä taukoja työnteon aikana.
- Nuku riittävästi. Jos et lepää tarpeeksi, sekä työnteko että terveytesi voi kärsiä.
- Rentoudu välillä. Katso elokuva, lue kirja tai kuuntele musiikkia.
- Liiku ja urheile.
- Harrasta jotain mukavaa.
- Tapaa ystäviä.
- Vältä tupakkaa ja alkoholia.
Suunnittele uraasi
Suomessa ihminen on elämänsä aikana keskimäärin 36 vuotta töissä. Työvuosiin mahtuu usein monta muutosta. Ammatti, työ ja ihmisen oma elämä voi muuttua.
Näin varaudut työn muutoksiin etukäteen:
- Mieti, missä asioissa olet hyvä.
- Mieti, mitä asioita sinun pitää vielä opetella.
- Mieti myös, mitkä ovat sinun mahdollisuutesi tai esteesi työuralla.
- Selvitä, mistä saat tietoa opiskelupaikoista, työpaikoista tai uran suunnittelusta.